Gospodarka

Fundusze Europejskie wspierają rozwój miast andndash; ekologiczna inwestycja w Olsztynie

Po 50 latach olsztyńskie ulice znów zapełniły się tramwajami, dzięki środkom z Funduszy Europejskich. Olsztynianie teraz mogą szybko i wygodnie dotrzeć z miejskich osiedli „sypialni” do śródmieścia i na dworzec główny PKP. Cała inwestycja powstała w ramach unijnego Programu Rozwój Polski Wschodniej i Polska Wschodnia (PO RPW i POPW), a dofinansowanie wyniosło 880 mln zł.

Tramwaje zaczęły jeździć po ulicach Olsztyna w 1907 roku, a ich ostatni przejazd pod Wysoką Bramą – symbolem miasta – miał miejsce 20 listopada 1965 roku. Pięć lat później, w 1971 roku, trolejbusy przestały kursować po Olsztynie, a cały transport miejski przejęły autobusy.

Co kiedyś było odpowiednim rozwiązaniem dla miasta o populacji poniżej 95 tysięcy mieszkańców w latach 70. XX wieku, okazało się niewystarczające dla miasta o populacji ponad 170 tysięcy na początku XXI wieku. Mieszkańcy Olsztyna pragnęli szybkiego i wygodnego sposobu poruszania się między głównymi punktami miasta, a przede wszystkim dojazdu z osiedli „sypialni”, które otoczyły śródmieście, do centrum.

„Kiedy przygotowywaliśmy strategię rozwoju transportu publicznego, zapytaliśmy naszych mieszkańców, jakim transportem publicznym chcieliby się w Olsztynie poruszać. I wtedy padł pomysł, żeby przywrócić tramwaje. To był rok 2003/2004. Mając możliwość skorzystania z Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej we współpracy z ówczesnym Ministerstwem Funduszy i Polityki Regionalnej i Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości, zdecydowaliśmy się na realizację pierwszego projektu w latach 2007–2013” – opowiada Piotr Grzymowicz, prezydent Olsztyna w latach 2009-2024.

PARP (1)

Pierwsza perspektywa obejmowała budowę trzech linii tramwajowych o łącznej długości około 11,5 km, wyposażonych w podwójne torowiska. Zakupiono również 15 składów tramwajowych w charakterystycznej limonkowej i srebrnej barwie, a także wybudowano zajezdnię na 18 składów. Dziennie korzystało z tych linii około 20 tysięcy pasażerów.

Andrzej Karwowski z Urzędu Miasta Olsztyna, kierownik Jednostki Realizującej Projekt V, podkreśla, że chociaż linie tramwajowe stanowią tylko ułamek procenta wszystkich linii komunikacyjnych w mieście, to obsługują aż 20 proc. dziennych przewozów wszystkich linii.

„Te trzy linie łączą osiedla Jaroty i Pieczewo wraz z podosiedlami, z centrum i dworcem PKP. Składy jadą mniej więcej w 2/3 po tym samym torowisku. Teraz w godzinach szczytu jedzie się do centrum 25 minut. Autobus planowo pokonywał tę trasę w trzy kwadranse, ale rzadko kiedy udawało mu się trzymać rozkładu jazdy” – opowiada Andrzej Karwowski.

W ramach pierwszej perspektywy finansowania przeprowadzono również modernizację wybranych ulic wraz z infrastrukturą podziemną i naziemną. Dodano także trambuspasy oraz zintegrowane przystanki autobusowo-tramwajowe w ścisłym centrum miasta.

Drugie podejście umożliwiło sfinansowanie budowy 6,5 km podwójnego torowiska, estakady dla bezkolizyjnego prowadzenia torowiska i linii wysokiego napięcia, zakupu ośmiu tramwajów oraz rozbudowę zajezdni do 33 stanowisk. Całkowity koszt inwestycji wyniósł 620 mln zł, z czego 420 mln zł pochodziło z dotacji unijnych.

„Olsztynianie bardzo chętnie korzystają z tego ekologicznego środka transportu. Tylko na przełomie lat 2015/2016 przybyło nam około 10 procent pasażerów do liczby wcześniej przewożonych komunikacją miejską” – podkreśla prezydent Grzymowicz.

Olsztyn z powodzeniem zrealizował trzy projekty o łącznej wartości 880 mln zł dofinansowania w ramach działań: „Systemy miejskiego transportu zbiorowego” Programu Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013 oraz „Zrównoważony transport miejski” Programu Polska Wschodnia 2014-2020.

Dzięki tym inwestycjom miasto Olsztyn znacząco poprawiło infrastrukturę transportową, co przyczyniło się do zwiększenia komfortu podróży mieszkańców oraz poprawienia jakości życia w mieście.


Dystrybucja: pap-mediaroom.pl

Możesz też być zainteresowany(a)

Gospodarka

Najważniejsze narzędzia do ograniczenia skutków pandemii wszyscy mamy pod ręką

O negatywnym wpływie pandemii Covid-19 na stan psychiczny społeczeństwa, w szczególności dzieci i młodzieży oraz metodach na radzenie sobie z
Gospodarka

PKP Intercity: wzrost kosztów energii wpływa na ceny biletów

Spółka PKP Intercity od wielu lat utrzymywała stałe ceny biletów kolejowych zapewniając konkurencyjną ofertę wobec innych środków transportu. W tym
Wykorzystujemy pliki cookies.    Polityka Prywatności    Zarządzanie cookies
AKCEPTUJĘ